WYWIAD Z AWOKADO

 Wprowadzenie dzieciom nowej rośliny – zwłaszcza tej mniej znanej – może być nie lada wyzwaniem. Suche fakty nie zostaną długo w głowie, ale jeśli roślina przemówi sama za siebie, dzieci zapamiętają ją na długo!

Jednym ze sprawdzonych, kreatywnych sposobów jest wywiad z rośliną– forma, która łączy edukację, humor i wyobraźnię. Dzieci słuchają uosobionej rośliny, która opowiada o sobie tak, jakby była bohaterem książki lub filmu.

Przykładem takiej rośliny może być awokado, które często budzi dziecięcą ciekawość ze względu na swój wygląd, wielkość pestki czy smak.

Nauczyciel aby przybliżyć dzieciom ten owoc może stworzyć wywiad/rozmowę, w której nauczyciel będzie reporterem zadającym pytania, a awokado odpowie na każde z nich. Dzięki temu nie podaje się dzieciom suchych faktów w najprostszej postaci. Rozmowa z owocem to dość nieoczywisty sposób przedstawienia cech konkretnego gatunku rośliny. Poniżej przedstawiam przykład takiej rozmowy z awokado:

Nauczyciel jako reporter:
Dzień dobry! Dziś naszym wyjątkowym gościem jest owoc, który zawędrował do nas aż z gorących krajów. Oto – Awokado!

Awokado (nauczyciel wspomagający, jeśli jest taka możliwość):
Cześć! Nazywam się Awokado – nie jestem słodki jak truskawka, ale za to bardzo zdrowy i silny!

Reporter:
Opowiedz nam, skąd pochodzisz?

Awokado:
Z Meksyku! Tam rosnę na drzewach, w ciepłym klimacie. Lubię słońce i dużo miejsca. Moje drzewo może mieć nawet kilkanaście metrów wysokości!

Reporter:
A co masz w środku? Bo słyszeliśmy, że kryjesz jakąś niespodziankę!

Awokado:
Oj tak! W środku mam ogromną pestkę – to moje nasionko. Z niego może kiedyś wyrosnąć nowe drzewo awokado. Ludzie często próbują mnie zasadzić w doniczce.

Reporter:
Do czego się przydajesz w kuchni?

Awokado:
Jestem miękki i kremowy – świetnie sprawdzam się w pastach, kanapkach, a nawet w koktajlach. Niektórzy robią ze mnie guacamole – to taka pyszna pasta z Meksyku.

Reporter:
Czy jesteś owocem czy warzywem?

Awokado (śmieje się):
Dobre pytanie! Jestem owocem – bo mam nasiono – ale zachowuję się jak warzywo, bo nie jestem słodki. Można powiedzieć, że jestem… wyjątkowy!


Jakie korzyści ma ta forma?

  • Dzieci łatwiej zapamiętują informacje podane w formie rozmowy.

  • Wywiad z owocem/warzywem/rośliną rozwija wyobraźnię i poczucie humoru.

  • Można połączyć temat przyrodniczy z zajęciami kulinarnymi (np. robienie pasty z awokado).

  • Daje możliwość dalszych działań – np. dzieci mogą przygotować własne pytania lub rysunek awokado z wypowiedziami.


Na koniec zajęć zrób z dziećmi guacamole, które każde dziecko będzie mogło spróbować, a wyciągniętą z owocu pestkę zasadźcie w doniczce i ustawcie na parapecie. Przez długi czas dzieci będą mogły podlewać roślinę i obserwować jak się rozwija. 





Komentarze

Popularne posty