SEGREGACJA ŚMIECI - PRZYKŁAD SCENARIUSZA ZAJĘĆ

Temat ekologii i dbania o naszą planetę to bardzo ważny element wychowania już od najmłodszych lat. W ostatnim czasie miałam okazję poprowadzić zajęcia dla dzieci sześcioletnich, których głównym celem było zrozumienie zasad segregacji odpadów oraz rozwijanie świadomości ekologicznej.

Zajęcia spotkały się z dużym entuzjazmem ze strony dzieci – aktywnie uczestniczyły w zabawach, dyskutowały i chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami. Pomyślałam więc, że warto podzielić się szczegółowym scenariuszem tych zajęć. Może okaże się on pomocny dla innych nauczycieli szukających inspiracji, a dla mnie będzie to świetne miejsce do przechowywania materiału – tak, by w każdej chwili móc do niego wrócić.

Poniżej zamieszczam pełny scenariusz wraz z wszystkimi potrzebnymi pomocami dydaktycznymi. Zajęcia są dostosowane do możliwości sześciolatków, zawierają elementy aktywizujące, pracę z tekstem literackim oraz zabawy ruchowe i plastyczne.

Mam nadzieję, że materiał będzie dla Ciebie równie inspirujący, jak dla mnie było jego przygotowanie i przeprowadzenie. Zachęcam do korzystania, modyfikowania i dzielenia się własnymi pomysłami!


SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA SZEŚCIOLATKÓW

Data: 25.04.2025

Grupa wiekowa: 6 lat

Temat: Segregacja śmieci – tajemnica kolorowych worków

 

Cele:

Ø  Ogólne

  • Kształtowanie postaw proekologicznych
  • Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbania o środowisko 
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikacji przedmiotów

Ø  Szczegółowe operacyjne:

·       Dziecko rozpoznaje kolory pojemników do segregacji i przyporządkowuje do nich odpowiednie odpady.

·       Dziecko formułuje prostą wypowiedź na temat znaczenia segregacji śmieci dla ochrony przyrody.

Metody pracy pedagogicznej wg Marii Kwiatowskiej:

·       Rozmowa

·       Metoda zadań stawianych do wykonania

Formy pracy pedagogicznej:

Grupowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: materiały plastyczne np. kartki, kredki, flamastry; karty porównawcze (załącznik nr 1); torebki papierowe w czterech kolorach; kartoniki przedstawiające odpady; bajka Bajka „Franek i tajemnica kolorowych worków” (załącznik nr 2)

 

SYTUACJA EDUKACYJNA

CZYNNOŚCI DZIECI I NAUCZYCIELA

UWAGI

Porównanie obrazów „czysty las/brudny las”

Nauczyciel wita się z dziećmi i zaprasza ich do wspólnych zajęć.
Nauczyciel przedstawia dzieciom dwa podobne obrazki i tym samym naprowadza dzieci na tematykę zajęć. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania:

·       Co widzicie na pierwszym obrazku?

·       Czy rodzina na obrazku jest szczęśliwa czy smutna?

·       Jak myślicie dlaczego są szczęśliwi?

Następnie nauczyciel pokazuje drugi obrazek, daje dzieciom czas na zapoznanie się z nim i zadaje kolejne pytania:

·       Czy ten obrazek jest taki sam?

·       Czym się różni?

·       Czy tutaj rodzina też jest szczęśliwa?

·       Jak myślicie, dlaczego są smutni?

Nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat segregacji śmieci i powodów dla czego jest to tak ważne

Karty prezentacyjne (załącznik nr 1)

Bajka „Franek i tajemnica kolorowych worków”

Nauczyciel czyta bajkę na temat segregacji śmieci, a następnie zadaje dzieciom pytania:

·       O czym była bajka?

·       Kto się w niej pojawił?

·       A kto był głównym bohaterem?

·       Co lubił robić Franek?

·       Dlaczego Franek nie chciał segregować śmieci?

·       Co zobaczyła rodzina na polanie?

·       Jakie worki wyjął tata z plecaka? Jakie miały kolory?

·       Co zrobiła rodzina Franka wraz z innymi mieszkańcami?

·       Czy widzieliście kiedyś zaśmiecone lasy/parki? Jak się wtedy czuliście?

·       Dlaczego segregacja odpadów jest tak ważna?

·       Co może się stać jeśli nie będziemy segregować odpadów?

·       Co każdy z nas może zrobić aby zadbać o środowisko?

 

Bajka „Franek i tajemnica kolorowych worków” (załącznik nr 2)

Zabawa „Segregacja śmieci”

Nauczyciel rozkłada przed dziećmi kartoniki przedstawiające różne odpady (np. plastikowa butelka, gazeta, puszka, skórka po bananie) obrazkiem do dołu oraz papierowe torebki w czterech kolorach (zielonym, żółtym, niebieskim i brązowym). Zadaniem dzieci jest wylosowanie jednego z obrazków i umieszczenie w odpowiedniej torebce

Kartoniki przedstawiające odpady, kolorowe torebki

Praca plastyczna „Bohaterowie naszej planety”

Dzieci na kartkach A4 malują kosz na śmieci w wybranym kolorze jako postać. Dorysowują mu ręce, nogi, oczy, usta, a nawet ubranie. Nadają swojej postaci imię np. Pani Szkłozbieraczka, Pan Papieruś

Materiały plastyczne: np.  kartki, kredki, flamastry

Podsumowanie – omówienie prac i tematu

Nauczyciel siada z dziećmi w kole i podsumowuje zajęcia:

·       Czego się dziś nauczyliśmy?

·       Jakie kolory koszy na śmieci pamiętacie?

·       Co można wrzucić np. do żółtego kosza?

·       A do niebieskiego?

·       Czy segregacja odpadów jest ważna?

·       A dlaczego?

Po podsumowaniu zebranych wiadomości i umiejętności nauczyciel dziękuje dzieciom za zaangażowanie i żegna się z nimi.

 

 

 

ZAŁĄCZNIKI:

1.

Obraz zawierający chłopiec, osoba, Ludzka twarz, ubrania

Zawartość wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być niepoprawna.

 

2. Franek i tajemnica kolorowych worków – opowiadanie opracowane przez ChatGPT (OpenAI) na potrzeby zajęć dydaktycznych

"W niedużym miasteczku, tuż obok lasu pełnego ptaków i szumiących drzew, mieszkał chłopiec o imieniu Franek. Franek był wesoły, pełen energii i uwielbiał weekendowe wypady z rodzicami na piknik. Ich ulubionym miejscem była zielona polana w środku lasu – idealna do jedzenia kanapek, grania w piłkę i leżenia na kocu.

Jednak Franek miał jeden zwyczaj, który martwił jego rodziców – nie lubił segregować śmieci.
– Przecież to i tak wszystko trafia w jedno miejsce! – mówił z przekonaniem, wrzucając papierek do złego kosza albo zostawiając śmieci w lesie. Rodzice tłumaczyli, ale Franek wzruszał ramionami i zmieniał temat.

Pewnej soboty spakowali piknikowy kosz, koc i ulubiony sok malinowy, i ruszyli do lasu. Ale gdy dotarli na polanę, Franek aż otworzył usta ze zdziwienia.
Zamiast zielonej trawy były plastikowe butelki. Między drzewami leżały papiery, opakowania i resztki jedzenia. Śpiew ptaków przycichł.
– Co się stało z naszym miejscem? – zapytał smutno Franek.
– Właśnie tak wygląda las, kiedy ludzie nie dbają o środowisko – odpowiedziała mama. – A wszystko zaczyna się od tak prostej rzeczy, jak segregacja śmieci.

Tata wyjął z plecaka cztery kolorowe worki i usiadł z Frankiem na trawie.
– Popatrz, Franku. To nie są zwykłe worki. To są strażnicy porządku!
– Strażnicy? – zapytał chłopiec z zaciekawieniem.

– Tak! Każdy z nich ma swoją misję:

1.      Żółty worek zbiera plastik i metal – butelki, puszki, zakrętki.

2.      Niebieski worek chce tylko papier – zeszyty, gazety, kartony.

3.      Zielony worek uwielbia szkło – butelki i słoiki.

4.      Brązowy worek zjada odpady bio – resztki jedzenia, skórki owoców, fusy z herbaty.

– A co z resztą? – zapytał Franek.
– Wszystko, co nie pasuje do żadnego z nich, trafia do kosza na odpady zmieszane – dodała mama. – Ale im mniej takich śmieci, tym lepiej dla naszej planety.

Franek spojrzał dookoła.
– To znaczy, że jeśli będziemy segregować śmieci, las znowu będzie czysty?

– Dokładnie! – powiedzieli rodzice jednocześnie. – Segregacja sprawia, że śmieci można przetworzyć i wykorzystać ponownie. Dzięki temu chronimy przyrodę, zwierzęta i nas samych.

Franek wziął leżącą obok puszkę i wrzucił ją do żółtego worka.
– Chcę, żeby nasz las znowu był piękny. I żeby inne dzieci też miały gdzie się bawić.

Od tego dnia Franek stał się prawdziwym bohaterem segregacji. W domu miał cztery kosze, w szkole przypominał kolegom, do którego koloru wrzucać papier, a na podwórku opowiadał wszystkim o misji kolorowych worków.

A tydzień później, dzięki wspólnej pracy mieszkańców miasteczka, polana znowu była zielona i piękna. Franek z radością rozłożył koc, spojrzał na czyste niebo i szepnął do siebie:

– Jedna butelka w dobrym koszu może zmienić cały świat" 


Komentarze

Popularne posty