SEGREGACJA ŚMIECI - PRZYKŁAD SCENARIUSZA ZAJĘĆ
Temat ekologii i dbania o naszą planetę to bardzo ważny element wychowania już od najmłodszych lat. W ostatnim czasie miałam okazję poprowadzić zajęcia dla dzieci sześcioletnich, których głównym celem było zrozumienie zasad segregacji odpadów oraz rozwijanie świadomości ekologicznej.
Zajęcia spotkały się z dużym entuzjazmem ze strony dzieci – aktywnie uczestniczyły w zabawach, dyskutowały i chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami. Pomyślałam więc, że warto podzielić się szczegółowym scenariuszem tych zajęć. Może okaże się on pomocny dla innych nauczycieli szukających inspiracji, a dla mnie będzie to świetne miejsce do przechowywania materiału – tak, by w każdej chwili móc do niego wrócić.
Poniżej zamieszczam pełny scenariusz wraz z wszystkimi potrzebnymi pomocami dydaktycznymi. Zajęcia są dostosowane do możliwości sześciolatków, zawierają elementy aktywizujące, pracę z tekstem literackim oraz zabawy ruchowe i plastyczne.
Mam nadzieję, że materiał będzie dla Ciebie równie inspirujący, jak dla mnie było jego przygotowanie i przeprowadzenie. Zachęcam do korzystania, modyfikowania i dzielenia się własnymi pomysłami!
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA SZEŚCIOLATKÓW
Data: 25.04.2025
Grupa wiekowa: 6 lat
Temat: Segregacja śmieci – tajemnica kolorowych worków
Cele:
Ø Ogólne
- Kształtowanie postaw proekologicznych
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbania o środowisko
- Rozwijanie umiejętności klasyfikacji przedmiotów
Ø Szczegółowe operacyjne:
· Dziecko rozpoznaje kolory pojemników do segregacji i
przyporządkowuje do nich odpowiednie odpady.
· Dziecko formułuje prostą wypowiedź na temat znaczenia segregacji
śmieci dla ochrony przyrody.
Metody pracy
pedagogicznej wg Marii Kwiatowskiej:
·
Rozmowa
· Metoda zadań stawianych do wykonania
Formy pracy
pedagogicznej:
Grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: materiały plastyczne np. kartki, kredki, flamastry; karty
porównawcze (załącznik nr 1); torebki papierowe w czterech kolorach; kartoniki
przedstawiające odpady; bajka Bajka „Franek i tajemnica kolorowych worków”
(załącznik nr 2)
SYTUACJA EDUKACYJNA |
CZYNNOŚCI DZIECI I NAUCZYCIELA |
UWAGI |
Porównanie
obrazów „czysty las/brudny las” |
Nauczyciel
wita się z dziećmi i zaprasza ich do wspólnych zajęć. ·
Co
widzicie na pierwszym obrazku? ·
Czy
rodzina na obrazku jest szczęśliwa czy smutna? ·
Jak
myślicie dlaczego są szczęśliwi? Następnie
nauczyciel pokazuje drugi obrazek, daje dzieciom czas na zapoznanie się z nim
i zadaje kolejne pytania: ·
Czy
ten obrazek jest taki sam? ·
Czym
się różni? ·
Czy
tutaj rodzina też jest szczęśliwa? ·
Jak
myślicie, dlaczego są smutni? Nauczyciel
rozmawia z dziećmi na temat segregacji śmieci i powodów dla czego jest to tak
ważne |
Karty
prezentacyjne (załącznik nr 1) |
Bajka
„Franek i tajemnica kolorowych worków” |
Nauczyciel
czyta bajkę na temat segregacji śmieci, a następnie zadaje dzieciom pytania: ·
O
czym była bajka? ·
Kto
się w niej pojawił? ·
A
kto był głównym bohaterem? ·
Co
lubił robić Franek? ·
Dlaczego
Franek nie chciał segregować śmieci? ·
Co
zobaczyła rodzina na polanie? ·
Jakie
worki wyjął tata z plecaka? Jakie miały kolory? ·
Co
zrobiła rodzina Franka wraz z innymi mieszkańcami? ·
Czy
widzieliście kiedyś zaśmiecone lasy/parki? Jak się wtedy czuliście? ·
Dlaczego
segregacja odpadów jest tak ważna? ·
Co
może się stać jeśli nie będziemy segregować odpadów? ·
Co
każdy z nas może zrobić aby zadbać o środowisko? |
Bajka
„Franek i tajemnica kolorowych worków” (załącznik nr 2) |
Zabawa
„Segregacja śmieci” |
Nauczyciel
rozkłada przed dziećmi kartoniki przedstawiające różne odpady (np. plastikowa
butelka, gazeta, puszka, skórka po bananie) obrazkiem do dołu oraz papierowe
torebki w czterech kolorach (zielonym, żółtym, niebieskim i brązowym).
Zadaniem dzieci jest wylosowanie jednego z obrazków i umieszczenie w
odpowiedniej torebce |
Kartoniki
przedstawiające odpady, kolorowe torebki |
Praca
plastyczna „Bohaterowie naszej planety” |
Dzieci
na kartkach A4 malują kosz na śmieci w wybranym kolorze jako postać.
Dorysowują mu ręce, nogi, oczy, usta, a nawet ubranie. Nadają swojej postaci
imię np. Pani Szkłozbieraczka, Pan Papieruś |
Materiały
plastyczne: np. kartki, kredki,
flamastry |
Podsumowanie
– omówienie prac i tematu |
Nauczyciel
siada z dziećmi w kole i podsumowuje zajęcia: ·
Czego
się dziś nauczyliśmy? ·
Jakie
kolory koszy na śmieci pamiętacie? ·
Co
można wrzucić np. do żółtego kosza? ·
A
do niebieskiego? ·
Czy
segregacja odpadów jest ważna? ·
A
dlaczego? Po
podsumowaniu zebranych wiadomości i umiejętności nauczyciel dziękuje dzieciom
za zaangażowanie i żegna się z nimi. |
|
ZAŁĄCZNIKI:
1.
2. Franek i
tajemnica kolorowych worków – opowiadanie
opracowane przez ChatGPT (OpenAI) na potrzeby zajęć dydaktycznych
"W niedużym
miasteczku, tuż obok lasu pełnego ptaków i szumiących drzew, mieszkał chłopiec
o imieniu Franek. Franek był wesoły, pełen energii i uwielbiał weekendowe
wypady z rodzicami na piknik. Ich ulubionym miejscem była zielona polana w
środku lasu – idealna do jedzenia kanapek, grania w piłkę i leżenia na kocu.
Jednak Franek
miał jeden zwyczaj, który martwił jego rodziców – nie lubił segregować śmieci.
– Przecież to i tak wszystko trafia w jedno miejsce! – mówił z przekonaniem,
wrzucając papierek do złego kosza albo zostawiając śmieci w lesie. Rodzice
tłumaczyli, ale Franek wzruszał ramionami i zmieniał temat.
Pewnej soboty
spakowali piknikowy kosz, koc i ulubiony sok malinowy, i ruszyli do lasu. Ale
gdy dotarli na polanę, Franek aż otworzył usta ze zdziwienia.
Zamiast zielonej trawy były plastikowe butelki. Między drzewami leżały papiery,
opakowania i resztki jedzenia. Śpiew ptaków przycichł.
– Co się stało z naszym miejscem? – zapytał smutno Franek.
– Właśnie tak wygląda las, kiedy ludzie nie dbają o środowisko – odpowiedziała
mama. – A wszystko zaczyna się od tak prostej rzeczy, jak segregacja śmieci.
Tata wyjął z
plecaka cztery kolorowe worki i usiadł z Frankiem na trawie.
– Popatrz, Franku. To nie są zwykłe worki. To są strażnicy porządku!
– Strażnicy? – zapytał chłopiec z zaciekawieniem.
– Tak! Każdy z
nich ma swoją misję:
1.
Żółty
worek zbiera plastik i metal – butelki, puszki, zakrętki.
2.
Niebieski
worek chce tylko papier – zeszyty, gazety, kartony.
3.
Zielony
worek uwielbia szkło – butelki i słoiki.
4.
Brązowy
worek zjada odpady bio – resztki jedzenia, skórki owoców, fusy z
herbaty.
– A co z
resztą? – zapytał Franek.
– Wszystko, co nie pasuje do żadnego z nich, trafia do kosza na odpady
zmieszane – dodała mama. – Ale im mniej takich śmieci, tym lepiej dla naszej
planety.
Franek spojrzał
dookoła.
– To znaczy, że jeśli będziemy segregować śmieci, las znowu będzie czysty?
– Dokładnie! –
powiedzieli rodzice jednocześnie. – Segregacja sprawia, że śmieci można
przetworzyć i wykorzystać ponownie. Dzięki temu chronimy przyrodę, zwierzęta i
nas samych.
Franek wziął
leżącą obok puszkę i wrzucił ją do żółtego worka.
– Chcę, żeby nasz las znowu był piękny. I żeby inne dzieci też miały gdzie się
bawić.
Od tego dnia
Franek stał się prawdziwym bohaterem segregacji. W domu miał cztery kosze, w
szkole przypominał kolegom, do którego koloru wrzucać papier, a na podwórku
opowiadał wszystkim o misji kolorowych worków.
A tydzień
później, dzięki wspólnej pracy mieszkańców miasteczka, polana znowu była
zielona i piękna. Franek z radością rozłożył koc, spojrzał na czyste niebo i
szepnął do siebie:
– Jedna butelka w dobrym koszu może zmienić cały świat"
Komentarze
Prześlij komentarz