EKSPERYMENTY - WODA

 Wszyscy wiemy, że człowiek (a zwłaszcza na początkowym etapie nauki) najlepiej przyswaja wiedzę na drodze doświadczeń. W pracy nauczyciela ważnym jest aby tą informację wykorzystywać w praktyce i organizując zajęcia dla dzieci bazować na doświadczaniu/eksperymentowaniu. Eksperymenty można wykonać do prawie każdego tematu zajęć. Ja dziś jednak skupię się na wodzie! Oto kilka przykładów eksperymentów jakie można wykonać wraz z dziećmi w bardzo prosty i szybki sposób:

1. KAPILARNOŚĆ - WĘDUJĄCA WODA

Cel: Zaprezentowanie, że woda "wędruje" przez papier

Opis: Ustaw 6 szklanek. Napełnij 3 z nich wodą, tak aby między każdą pełną szklanką znajdowała się jedna pusta. W wodzie rozpuść barwniki, tak aby w każdej z napełnionych szklanek znajdowała się woda w innym kolorze. Zwiń 4 kawałki ręcznika papierowego w ruloniki i włóż do szklanek, tak aby jeden rulonik łączył dwie szklanki (jedną pustą i jedną wypełnioną). Uwaga! Jeden koniec każdego papieru musi być zanurzony w wodzie. 

Efekt: Woda ze szklanek "przejdzie" po papierze do pustych szklanek, a dodatkowo kolory się zmieszają i powstaną inne.


2. PIEPRZ UCIEKAJĄCY PRZED PŁYNEM

Cel: Przedstawienie napięcia powierzchniowego

Opis: Do głębokiego naczynia nalej wodę i rozsyp na jej powierzchni odrobinę pieprzu. Pozwól aby każde dziecko zanurzyło palec w wodzie (do ich dłoni przyklei się pieprz). Następnie drugi palec niech dzieci włożą do naczynka z rozcieńczonym płynem do naczyń i ponownie do naczynia z pieprzem.

Efekt: Pieprz rozejdzie się na boki, nie dotknie palca.


3. ROZSADZONA BUTELKA - LÓD SIĘ ROZSZERZA

Cel: Zaprezentowanie zmian objętości wody ze względu na stan skupienia

Opis: Nalej pełną butelkę wody i zakręć (Uwaga! Butelka powinna być plastikowa, ponieważ w przypadku butelki szklanej istnieje ryzyko skaleczenia). Niech dzieci umieszczą butelkę w zamrażalniku w kuchni i wrócą po nią za ok. dwa dni.

Efekt: Butelka pęknie ponieważ lód ma większą objętość niż ciecz.


4. GAŚNIĘCIE ŚWIECZKI POD SZKLANKĄ

Cel: Zaprezentowanie, że nawet ogień potrzebuje tlenu

Opis: Przymocuj świeczkę do talerzyka wypełnionego wodą, tak aby jej knot było kilka centymetrów powyżej powierzchni wody, ale żeby jednocześnie zmieścił się pod szklanką i odpal ją. Kiedy świeca zapłonie, nakryj ją szklanką.

Efekt: Świeca zgaśnie, a odrobina wody zassie się do szklanki


To oczywiście tylko kilka znanych mi eksperymentów, a jest ich znacznie więcej. Jako nauczyciele możemy też sami wymyślać jakieś doświadczenia i testować je. Pamiętajmy, że właśnie dzięki doświadczaniu dzieci uczą się najefektywniej!

Komentarze

Popularne posty