PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY
Pierwszy dzień wiosny to jedno z tych świąt, które hucznie
obchodzi się w przedszkolach i młodszych klasach szkół podstawowych. Dzieci
wraz z opiekunami w radosnym pochodzie wyruszają na ulice, by powitać wiosnę.
Wiele placówek wciąż pielęgnuje tradycję wspólnego tworzenia Marzanny, a
następnie jej topienia czy palenia w ognisku. Ma to być symboliczne pożegnanie
zimy i przywitanie nadchodzącej wiosny. Niestety, w ostatnich latach ta
tradycja zaczęła budzić coraz to większe kontrowersje wśród społeczeństwa, które
wskazuje na niekorzystny wpływ tego obrzędu na środowisko. Jej niekorzystny
wpływ na środowisko argumentuje się zanieczyszczaniem wód podczas topienia
Marzanny, a w przypadku palenia jej w ognisku uwalniane są szkodliwe substancje
zanieczyszczające powietrze. Pojawia si e więc pytanie, jak zachowując wierność
tradycji uczcić to wydarzenie?
Jest kilka sposobów na celebrowanie tego dnia z dziećmi
1. Poszukiwanie oznak nadejścia wiosny - Wspólne stworzenie instrumentów i przejście ulicami połączone ze śpiewem.
Przy wykorzystaniu plastikowych butelek i grochu możemy zrobić grzechotki, a nakładając gumki recepturki na pudełko po chusteczkach higienicznych można stworzyć instrument strunowy. Dodatkowo wręczmy dzieciom metalową puszkę oraz tępy patyk (tępy ze względu na bezpieczeństwo) i mamy bębenek. Wykorzystamy te instrumenty do wspólnego grania i śpiewania podczas pochodu, a jednocześnie pokażemy dzieciom jak dać drugie życie przedmiotom i ponownie je wykorzystać.
2. Sadzenie kwiatków na terenie przedszkola/szkoły
Wiosenne porządki to coroczny zabieg we wszystkich ogródkach/na wszystkich podwórkach. Celem jest uporządkowanie tego co zostało po zimie i przygotowanie terenu na nadchodzącą wiosnę. Jest to świetny sposób na spędzenie pierwszego dnia wiosny z dziećmi. Dzieci same mogą sadzić kwiaty i dzięki temu przyczynić się do wyglądu otaczającego ich miejsca.
3. Marzanna do segregacji
Wspólne tworzenie tradycyjnej kukły, ale z tzw. śmieci. Do jej stworzenia wykorzystujemy plastikowe butelki, jakieś woreczki czyli to co powinno trafić do kosza, bo na ogół nie jest nam przydatne. Natomiast po zrobieniu naszej Marzanny można wspólnie z dziećmi ją rozłożyć a materiały z jakich została zrobiona segregujemy do odpowiednich śmietników. Dzięki takiemu zajęciu zostajemy wierni tradycji i świętujemy pierwszy dzień wiosny, a dodatkowo uczymy dzieci segregacji.
Jeśli jednak pogoda nie dopisuje, dzień ten można spędzić w sali. Pomysłem na taką aktywność jest np. malowanie donic, w których następnie po wyschnięciu możemy wspólnie zasadzić kwiatki.
Uwaga pomysł nr. 3 nie jest moim pomysłem! Jest to sposób
spędzenia pierwszego dnia wiosny, który został przedstawiony na wykładzie z
przedmiotu edukacja społeczno-przyrodnicza prowadzonym przez dr hab. prof. UWM
Stanisław Czachorowski.
Komentarze
Prześlij komentarz